Home Best Life

Στερεύει, λόγω κρίσης, ο εσωτερικός τουρισμός

Τα ανησυχητικά στοιχεία για σοβαρή μείωση του εσωτερικού τουρισμού αποκαλύπτει ρεπορτάζ της εφημερίδας “Free Sunday”, το οποίο τονίζει ότι “διακοπές με το σταγονόμετρο πρόκειται να κάνουν φέτος οι Έλληνες, αφού…

η ανεργία από τη μια και οι μειώσεις των αποδοχών από την άλλη –για όσους εργάζονται ακόμη– έχουν περιορίσει τον οικογενειακό προϋπολογισμό στα απολύτως απαραίτητα.

Μειωμένος κατά τουλάχιστον 20% εκτιμάται ότι θα είναι φέτος ο εσωτερικός τουρισμός, με την πλειονότητα των ταξιδιωτών να επιλέγει τα οικογενειακά ή φιλικά εξοχικά, ενώ ταυτόχρονα αναμένεται να περιοριστούν σημαντικά τόσο ο χρόνος όσο και οι δαπάνες των διακοπών”.

Στο ρεπορτάζ επισημαίνεται ότι “παραδοσιακά, οι πρώτες ενδείξεις της εσωτερικής τουριστικής κίνησης εμφανίζονται με τις κρατήσεις του Πάσχα και του τριημέρου του Αγίου Πνεύματος, που φέτος υπέστησαν μεγάλη καθίζηση, η οποία σε κάποιες περιπτώσεις έφτασε και το 50%.

Οι ξενοδόχοι υποστηρίζουν ότι διαθέτουν τα δωμάτιά τους σε πολύ χαμηλότερες τιμές σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, ωστόσο οι Έλληνες ταξιδιώτες εξακολουθούν να θεωρούν ακριβούς κάποιους προορισμούς.

Η αύξηση της τιμής της βενζίνης σε ό,τι αφορά τα ταξίδια σε ηπειρωτικούς προορισμούς και η αύξηση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων σε ό,τι αφορά τα ταξίδια σε νησιωτικούς προορισμούς προβληματίζουν ακόμα περισσότερο τις ελληνικές οικογένειες, οι οποίες έχουν δει τα εισοδήματά τους να συρρικνώνονται δραματικά τα τελευταία τρία χρόνια.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων σχεδιάζει κάποιες κινήσεις για την τόνωση της εσωτερικής ζήτησης, με προσφορές και εκπτώσεις στους Έλληνες ταξιδιώτες για τα ξενοδοχεία της, όπως ανέφερε ο πρόεδρός της Γιάννης Ρέτσος.

Η κατάργηση των προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού φέτος αποτελεί ένα ακόμη πλήγμα για τουρίστες και ξενοδόχους, παρά το γεγονός ότι το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο είχε δεσμευτεί ότι προτίθεται να διεκπεραιώσει με δικά του μέσα και πόρους μεγάλο τμήμα των γραφειοκρατικών ενεργειών στις οποίες προέβαινε κατά το παρελθόν ο ΟΕΕ”.

Προστίθεται, δε, ότι “όλοι οι ελληνικοί προορισμοί εμφανίζουν πτώση στην εγχώρια κίνηση, με την Κέρκυρα να σημειώνει ρεκόρ πτώσης, της τάξης του 50%. Στη Λευκάδα αυτή φτάνει το 15%, παρόλο που για να προσεγγίσει κανείς το νησί δεν απαιτείται ακτοπλοϊκή σύνδεση λόγω της γέφυρας, ενώ στην Κεφαλλονιά η μείωση της εγχώριας ζήτησης είναι προς το παρόν μικρή.

Στα ηπειρωτικά της χώρας, η Λακωνία, που στηρίζεται κατεξοχήν στον εσωτερικό τουρισμό, βλέπει τις αφίξεις της πεσμένες κατά 25%, ενώ η περιοχή της Ερμιονίδας (Πόρτο Χέλι) μέχρι στιγμής αντέχει στις πιέσεις και κινείται στα περσινά επίπεδα.

Η Κρήτη και τα Δωδεκάνησα, παραδοσιακοί καλοκαιρινοί προορισμοί, εμφανίζουν αρκετά καλές επιδόσεις, λόγω της πληθώρας επιλογών που προσφέρουν στους ταξιδιώτες. Ωστόσο, φέτος σταμάτησε η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Θεσσαλονίκης με την Κω, αποτρέποντας τους κατοίκους της Βόρειας Ελλάδας να επισκεφθούν τα Δωδεκάνησα.

Τα νησιά του Αιγαίου εμφανίζουν επίσης μειωμένο εσωτερικό τουρισμό, με τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων αλλά και τις συχνά υπέρογκες τιμές των ξενοδοχείων κάποιων προορισμών να αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα για τους Έλληνες ταξιδιώτες. Έτσι, τα πλοία αναχωρούν σχεδόν άδεια από τα λιμάνια”.

Παράλληλα, επισηαμίνεται ότι “με τη σειρά τους οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρείες έρχονται αντιμέτωπες με τις αλυσιδωτές επιπτώσεις της κρίσης. Εκτιμάται ότι για τρίτη χρονιά φέτος θα σημειωθεί ύφεση στην ακτοπλοΐα, με τον τζίρο να μειώνεται κατά 25%-30%, τη μεταφορά επιβατών κατά 20%-25%, τη μεταφορά φορτηγών –που αποτελεί και το μεγαλύτερο έσοδο για τους ακτοπλόους– να μειώνεται κατά 15%-20% και τη μεταφορά Ι.Χ. να σημειώνει πτώση κατά 30%.

Μέχρι στιγμής οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν προχωρήσει σε μείωση των ελεύθερων δρομολογίων τους, ενώ η περιοχή που υποφέρει περισσότερο είναι ο Αργοσαρωνικός, όπου η περικοπή των δρομολογίων είναι μεγάλη και τα πλοία που δρομολογούνται είναι παλιά.

Άλλωστε ο Αργοσαρωνικός είναι μια περιοχή που αποφέρει χαμηλά έσοδα στις ακτοπλοϊκές εταιρείες, αφού διακινείται χαμηλός όγκος φορτηγών. Το τελευταίο διάστημα, πάντως, υπάρχουν πολλές φήμες για δραματικές αλλαγές στον ακτοπλοϊκό χάρτη αμέσως μετά το καλοκαίρι, με εταιρείες να αλλάζουν χέρια και άλλες να περνούν υπό τον έλεγχο των πιστωτριών τραπεζών.

Τα προβλήματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών είναι πολλά:

1) Τα συσσωρευμένα χρέη τους ξεπερνούν πλέον τα 1,2 δισ. ευρώ και αδυνατούν να τα ξεπληρώσουν, αφού οι ετήσιες ζημιές τους υπολογίζονται στα 300 εκατ. ευρώ.

2) Τα χρέη του Δημοσίου προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που αφορούν τις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών αγγίζουν τα 40 εκατ. ευρώ. Η νέα ηγεσία του επανιδρυθέντος υπουργείου Ναυτιλίας υποσχέθηκε ότι θα προχωρήσει άμεσα στην αποπληρωμή τους, υπό την πίεση και της απειλής των ακτοπλόων ότι δεν θα εκτελέσουν άλλα δρομολόγια.

3) Η άνοδος των τιμών των καυσίμων έχει εκτινάξει το λειτουργικό κόστος των ακτοπλοϊκών συνδέσεων και ήδη πολλά πλοία κινούνται με χαμηλή ταχύτητα προκειμένου να καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα. Ο νέος υπουργός Ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης σχεδιάζει κάποιες παρεμβάσεις με σκοπό τη μείωση του κόστους των καυσίμων, είτε με φορολογικές ελαφρύνσεις είτε με συμφωνίες με τους προμηθευτές για παροχή φτηνότερων τιμών στα καύσιμα που χρησιμοποιούν οι ακτοπλοϊκές.

Επίσης, φαίνεται να εξετάζει και το ενδεχόμενο να μειώσει το προσωπικό που είναι υποχρεωμένες να απασχολούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, κάτι που όμως θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στα ήδη δραματικά ποσοστά ανεργίας στην Ελλάδα και αναμένεται να πυροδοτήσει αντιδράσεις στις συνδικαλιστικές ενώσεις των ναυτικών, οι οποίες είναι γνωστές για τη σκληρή απεργιακή τους στάση όταν απειλούνται τα δικαιώματά τους. Και κάτι τέτοιο, ειδικά εν μέσω της καλοκαιρινής σεζόν, θα ήταν καταστροφικό για τις τοπικές κοινωνίες και για την ελληνική οικονομία γενικότερα.

Πάντως, υπάρχουν και κάποιες «φωτεινές εξαιρέσεις» επενδυτικών κινήσεων, κυρίως σε γραμμές που είναι οικονομικά συμφέρουσες.

Η τελευταία κίνηση είναι η δρομολόγηση του νεότευκτου Blue Star Patmos του ομίλου της Attica Group, μέλους του ομίλου MIG, στη γραμμή Πειραιάς-Χίος-Μυτιλήνη, αν και εκφράζονται αντιδράσεις από τη NEL Lines, η οποία δραστηριοποιείται ήδη στη συγκεκριμένη γραμμή και υποστηρίζει ότι οι ακτοπλοϊκές ανάγκες καλύπτονται επαρκώς από τα έξι πλοία που είναι δρομολογημένα εκεί”.

http://www.citypress.gr/index.html?action=article&;article=105353

more posts vipnews
More Best Life
Search