Τελικά τρία ήταν τα σημαντικά έργα Τέχνης που εξαφανίστηκαν, λες και… ως δια μαγείας, από την Εθνική Πινακοθήκη. Το «Γυναικείο κεφάλι» του Πικάσο, ένα έργο του Ολλανδού ζωγράφου Πιτ Μοντριάν και ένα σχέδιο της Ιταλικής Σχολής των αρχών του 17ου αιώνα εκλάπησαν τα ξημερώματα της Δευτέρας, γεγονός που σόκαρε το Πανελλήνιο και έφερε πάλι την Ελλάδα στο διεθνές προσκήνιο…
“Κλοπή Πικάσσο στην Αθήνα” έγραφε ο ξένος Τύπος για την μεγαλύτερη κλοπή έργων σύγχρονης τέχνης που έχει γίνει ποτέ στην χώρα μας. Το πρώτο ριφιφί στα 112 χρόνια λειτουργίας έκανε τον κρατικό μηχανισμό να συνειδητοποιήσει ότι «η ασφάλεια του Μουσείου είναι ανύπαρκτη» όπως διαπίστωσε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Χρήστος Παπουτσής!
Ο μοναδικός Πικάσο σε λάδι που διαθέταμε σε μουσειακή συλλογή, πίνακα είχε δωρίσει ο κορυφαίος καλλιτέχνης, στον ελληνικό λαό για τη γενναία αντίστασή του εναντίον των ναζί κατακτητών πέρασε στα χέρια επιτηδείων κλεφτών. Μαζί με το «Γυναικείο κεφάλι εκλάπησαν ακόμη ένα έργο της πρώιμης περιόδου του Ολλανδού ζωγράφου Πιτ Μοντριάν, λάδι σε μουσαμά επίσης, κι ένα σχέδιο, με θρησκευτικό περιεχόμενο, της Ιταλικής Σχολής των αρχών του 17ου αιώνα.
Το παράδοξο, το βράδυ της Κυριακής προς Δευτέρα, όπως και κάθε βράδυ, εργαζόταν μόνον ένας φύλακας, ο καλύτερος τους, όπως είπαν από την Εθνική Πινακοθήκη .
Και αναρωτιέται κανείς, αρκεί ένας μόνο νυχτοφύλακας για να φυλάξει αυτούς τους θησαυρούς έστω κι αν οι συναγερμοί και οι κάμερες λειτουργούν κανονικά;
Μάλιστα η κλοπή έγινε λίγες ώρες μετά τη λήξη της μεγάλης έκθεσης «Στα άδυτα της Εθνικής Πινακοθήκης. Άγνωστοι θησαυροί από τις συλλογές της», με έργα που έχουν ελάχιστα ή καθόλου παρουσιαστεί. Τα έργα Πικάσο και Μοντριάν ήταν εκτεθειμένα στη μαρμάρινη αίθουσα, αμέσως μετά την είσοδο, ενώ το σχέδιο βρισκόταν στο μεσοπάτωμα και σύμφωνα με εκτιμήσεις μάλλον δεν αποτελούσε στόχο των δραστών. Επίσης η μοναδική κλοπή στα χρονικά της Εθνικής Πινακοθήκης συνέβη λίγους μήνες πριν αυτή κλείσει, για την επέκτασή της και τη μετατροπή της σε ένα υπερσύγχρονο μουσείο.