Home Politics / Sports / Various

Μετά το Πάσχα το αναπτυξιακό «πακέτο»

Η πρωτοβουλία του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο με στόχο την ανάπτυξη και την απασχόληση στην Ελλάδα αναμένεται να υιοθετηθεί από το Κολέγιο των Επιτρόπων και να δημοσιοποιηθεί στις 18 Απριλίου…

 

Η πρωτοβουλία βασίζεται στα κοινοτικά κονδύλια των 12 δισ. ευρώ που αναλογούν στη χώρα μας.

Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι απομένουν λίγες μόνο μέρες πριν από την ολοκλήρωση του «πακέτου», στο οποίο εμπλέκονται, εκτός του προέδρου, έξι Ευρωπαίοι επίτροποι, οι δυσκολίες δεν έχουν ακόμη ξεπεραστεί και έχουν να κάνουν, κυρίως, με το ρόλο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) στη χρηματοδότηση της επανεκκίνησης της κατασκευής των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων. Κι εδώ γερμανικός «δάκτυλος» εμποδίζει την ΕΤΕπ να παίξει τον καθοριστικό ρόλο που απαιτείται.

Στην κορυφή της πρωτοβουλίας, εκτός από την επανεκκίνηση των εργασιών στους αυτοκινητοδρόμους, βρίσκονται επίσης η ενίσχυση των ΜμΕ με τη σύσταση του Ταμείου Εγγυήσεων, η ανάληψη δράσεων με στόχο την αναχαίτιση της ανεργίας στους νέους, που έχει ξεπεράσει το 50%, η επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων και η αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων στον τομέα της ενέργειας.

Τις ενέργειες συντονίζει το γραφείο του κ. Μπαρόζο, ενώ εμπλέκονται ο αντιπρόεδρος Όλι Ρεν (Οικονομική και Νομισματική Πολιτική) και οι επίτροποι Γιοχάνες Χαν (ΕΣΠΑ), Λάζλο Άντορ (Απασχόλησης – Κοινωνικές Υποθέσεις), Γκίντερ Έτινγκερ (Ενέργεια), Ντάτσιαν Τσιόλος (Γεωργία), Γιάνους Λεβαντόβσκι (Προϋπολογισμός).

Στις Βρυξέλλες έχουν παραλάβει από τον πρωθυπουργό Λουκά Παπαδήμο την έκθεση που είχε ζητήσει με επιστολή του στις 7 Μαρτίου ο κ. Μπαρόζο. Με την εν εν λόγω επιστολή ο πρόεδρος της Κομισιόν έθετε έναν κατάλογο με προτεραιότητες για την ανακάμψη της οικονομίας και ζητούσε από τον πρωθυπουργό, σε συνεργασία με την ειδική Ομάδα Δράσης του Χορστ Ράιχενμπαχ, να καταρτιστεί μια έκθεση η οποία θα περιλάμβανε σαφείς συστάσεις σχετικά με τις ενέργειες που πρέπει να αναληφθούν από ελληνικής πλευράς και ανά τομέα στη διάρκεια του 2012.

Το περιεχόμενο του «πακέτου»

Αναφορικά με τις ΜμΕ, στην επιστολή του ο πρόεδρος της Κομισιόν ζητούσε τη σύσταση του Ταμείου Εγγυήσεων υπό το συντονισμό της ΕΤΕπ για τη στήριξή τους, ούτως ώστε να παρασχεθεί η τόσο απαραίτητη ρευστότητα και κάλυψη κινδύνων. Ήδη η διαδικασία στον τομέα αυτό ολοκληρώθηκε με την υπογραφή της συμφωνίας στην Αθήνα πριν από περίπου δύο εβδομάδες για τη σύσταση του Ταμείου Χρηματοδότησης των ΜμΕ, το οποίο θα διαθέτει κοινοτικά και ιδιωτικά κεφάλαια ύψους 1 δισ. ευρώ.

Τη χρηματοδότηση θα αναλάβουν να υλοποιήσουν οι ελληνικές τράπεζες και αυτό είναι ανησυχητικό, δηλαδή το κατά πόσο, με δεδομένη τη δεινή θέση στην οποία έχουν περιέλθει μετά τη συμμετοχή τους στο κούρεμα του δημόσιου χρέους, θα διαθέσουν με μαζικό τρόπο τα κονδύλια για τη στήριξη των ΜμΕ. Είναι προφανές ότι χωρίς τη στήριξη των δεκάδων χιλιάδων ΜμΕ που σήμερα παραπαίουν η χώρα δεν έχει καμία πιθανότητα να βγει από την ύφεση.
Σχετικά με τα μεγάλα έργα υποδομής, η Ευρωβουλή πρόκειται να υιοθετήσει την προσεχή εβδομάδα το μηχανισμό επιμερισμού των κινδύνων με σκοπό την επανεκκίνησή τους. Πρόκειται για τα έργα περιφερειακής ανάπτυξης τα οποία έχουν σταματήσει, καθώς οι τράπεζες δεν προτίθενται να δανείσουν χρήματα για την ολοκλήρωσή τους, είτε γιατί δεν διαθέτουν την απαιτούμενη ρευστότητα είτε γιατί θεωρούν ότι ενέχουν μεγάλο ρίσκο. Θα μπορούν να λάβουν νέα χρηματοδότηση εφόσον γίνει επιμερισμός του κινδύνου μεταξύ του Δημοσίου και των ιδιωτών επενδυτών.
Τη διαχείριση του μηχανισμού θα αναλάβει η ΕΤΕπ και άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα τα οποία προτίθενται να δανείσουν ποσά σε χορηγούς έργων και σε τράπεζες. Αυτό, με τη σειρά του, θα ενθαρρύνει τους ιδιώτες επενδυτές να στηρίξουν τα έργα που συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Ταμείο Συνοχής.
Η σύσταση του μηχανισμού θα επιτρέψει την αποδέσμευση ποσού 1,5 δισ. ευρώ, το οποίο μπορεί να αντληθεί από τα κονδύλια του ΕΣΠΑ που αναλογούν στη χώρα μας και δεν έχουν ακόμη δεσμευτεί. Στόχος είναι το προαναφερόμενο ποσό μέσω της μόχλευσης από την ΕΤΕπ να φτάσει συνολικά τα 3 δισ. ευρώ. Ωστόσο ο Γερμανός επικεφαλής της ΕΤΕπ, πρώην υφυπουργός Ευρωπαϊκών Υποθέσεων Βέρνερ Χόγερ φαίνεται ότι αντιδρά στην προτεινόμενη μόχλευση, επικαλούμενος τους κινδύνους, που θα μπορούσαν να έχουν αποτέλεσμα να χάσει η ΕΤΕπ τη μέγιστη πιστοληπτική ικανότητα ΑΑΑ, τις γνωστές δηλαδή υπερβολικές γερμανικές ανησυχίες, που στην ουσία προκαλούν καθυστέρηση στη λήψη των αποφάσεων, με τα γνωστά αποτελέσματα. Ο κ. Χόγερ εισηγείται μια πολύ μικρότερη μόχλευση, της τάξης των 500 εκατ. ευρώ, ώστε το συνολικό ποσό να φτάσει τελικά τα 2 δισ. ευρώ, ποσό που δεν κρίνεται αρκετό για το «ξεμπλοκάρισμα» των αυτοκινητοδρόμων.
Πάντως ο κ. Μπαρόζο ασκεί εντονότατες πιέσεις προς τον επικεφαλής της ΕΤΕπ προκειμένου να ξεπεραστεί το πρόβλημα, ενώ έχει ζητήσει και τη συνδρομή του Βερολίνου, αναφέρουν πηγές της Κομισιόν στις Βρυξέλλες.
Ο στόχος είναι να ξεκινήσουν στο τέλος του καλοκαιριού τα έργα σε δύο από τους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους. Για να γίνει αυτό όμως, πέρα από το παραπάνω πρόβλημα, θα πρέπει, μέσα σε όσο το δυνατόν συντομότερο χρονικό διάστημα, να επιτευχθεί συμφωνία των ελληνικών Αρχών με τους αναδόχους και τις τράπεζες για την αναδιάρθρωση των συμβάσεων παραχώρησης της εκμετάλλευσης των αυτοκινητοδρόμων, ώστε να διασφαλιστεί η οικονομική τους βιωσιμότητα. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Ομάδας Δράσης στην Ελλάδα Χόρστ Ράιχενμπαχ, η επανεκκίνηση των εργασιών στους αυτοκινητοδρόμους θα δημιουργήσει άμεσα και έμμεσα 30.000 θέσεις απασχόλησης.

Η εκρηκτική ανεργία των νέων
Για την αναχαίτιση της ανεργίας στους νέους, η πρωτοβουλία ποντάρει στους πόρους του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, η χρησιμοποίηση των οποίων θα αναπρογραμματιστεί. Τα μέτρα που θα αναληφθούν θα αφορούν δράσεις για τη βελτίωση της επαγγελματικής κατάρτισης και των ευκαιριών απόκτησης επαγγελματικής πείρας, δυνατότητες συνδυασμού επαγγελματικής κατάρτισης και εργασίας, καθώς και ενίσχυση της κινητικότητας.
Αναφορικά με τις ιδιωτικοποιήσεις, η πρωτοβουλία Μπαρόζο αποσκοπεί στην ανάπτυξη στενής συνεργασίας με τις ελληνικές Αρχές σε θέματα κρατικών ενισχύσεων και άλλων κανονιστικών παραμέτρων, καθώς και στην παροχή τεχνικής βοήθειας όπου αυτή είναι απαραίτητη.
Τέλος, προβλέπεται η αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της Ελλάδας στον ενεργειακό τομέα, με την καταβολή περαιτέρω προσπαθειών για την υλοποίηση έργων στον κλάδο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως το πρόγραμμα «Ήλιος», τη δημιουργία μιας πιο ανοιχτής και ανταγωνιστικής αγοράς ενέργειας και την προώθηση της Ελλάδας ως κόμβου διακίνησης φυσικού αερίου.

http://www.citypress.gr/index.html?action=article&article=99957

 

 

more posts vipnews
More Politics / Sports / Various
Search