Home Politics / Sports / Various

Αποδείξεις μόνο για μισθωτούς – συνταξιούχους

Νέα παρέμβαση του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης στο ζήτημα της συλλογής αποδείξεων από τους φορολογούμενους περιλάμβανε το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής την περασμένη Παρασκευή.

Συγκεκριμένα, μετά από ένα διάστημα με διάφορα «μπρος-πίσω» σχετικά με το ζήτημα, η κυβέρνηση αποφάσισε ότι μόνο οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι θα πρέπει να συγκεντρώνουν αποδείξεις από αγορές προϊόντων ή κατανάλωση υπηρεσιών, το συνολικό ποσό των οποίων θα πρέπει να φθάνει το 25% του εισοδήματός τους για να έχουν το δικαίωμα της πάγιας φορο-έκπτωσης των 2.100 ευρώ ετησίως, ενώ σε περίπτωση που το ποσοστό αυτό δεν συγκεντρωθεί, τότε η διαφορά θα «τιμωρείται» με επιπλέον φόρο 22%.

 

Πολλές οι εξαιρέσεις

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εξαίρεσε από τη νέα ρύθμιση για τη συλλογή αποδείξεων μια ευρύτατη γκάμα δαπανών που έως τώρα χρησιμοποιούνταν για το χτίσιμο του αφορολόγητου. Συγκεκριμένα, εξαιρούνται από τις αποδείξεις που θα γίνονται δεκτές από την εφορία όλες όσες αφορούν στο πετρέλαιο θέρμανσης, το φυσικό αέριο, το υγραέριο, τα διόδια και τα καυσόξυλα, ενώ τα ενοίκια, τα ασφάλιστρα, οι δαπάνες για εγκατάσταση ΑΠΕ και οι τόκοι στεγαστικών δανείων συμπεριλαμβάνονται στις φοροαπαλλαγές οι οποίες καταργήθηκαν και, ως εκ τούτου, δεν περιλαμβάνονται στη λίστα των αποδείξεων που πρέπει να συγκεντρώνουν οι φορολογούμενοι. Ταυτόχρονα, διατηρήθηκε η εξαίρεση αποδείξεων για δαπάνες όπως τα κοινόχρηστα πολυκατοικιών, οι λογαριασμοί ΔΕΚΟ, τηλεφωνίας και ταχυδρομικών τελών, τα εισιτήρια μέσων μαζικής μεταφοράς, καθώς και οι δαπάνες που αποτελούν τεκμήριο διαβίωσης, όπως η αγορά ακινήτου και οχήματος, τα έξοδα για οικιακούς βοηθούς, οι δαπάνες για δίδακτρα ιδιωτικών σχολείων κ.λπ., ενώ εξαιρούνται και δαπάνες που συνεχίζουν να εκπίπτουν από το φόρο ως φοροαπαλλαγές, δηλαδή οι ιατρικές δαπάνες, η νοσοκομειακή περίθαλψη, η διατροφή και οι δωρεές. Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι στις αποδείξεις που γίνονται δεκτές συμπεριλήφθηκαν και αυτές που αφορούν σε δαπάνες για αγαθά και υπηρεσίες που πραγματοποιούνται σε χώρες της Ε.Ε. Επίσης, πρέπει να τονιστεί ότι μόνο οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι υποχρεώνονται να συλλέξουν αποδείξεις για τις καταναλωτικές δαπάνες που θα πραγματοποιήσουν μέσα στο 2013, ενώ οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι έμποροι, οι αγρότες και οι εισοδηματίες δεν έχουν φορολογικό κίνητρο να ζητούν αποδείξεις, καθώς και ότι το ποσό των απαιτούμενων αποδείξεων για μισθωτούς και συνταξιούχους παραμένει στο 25% του ατομικού δηλωθέντος εισοδήματος, ωστόσο τέθηκε ανώτατο όριο στα 10.500 ευρώ στη συνολική αξία των αποδείξεων, έναντι 15.000 πέρσι.

 

«Πονεμένη» ιστορία

 

Η νέα παρέμβαση του οικονομικού επιτελείου στο μέτρο της συλλογής αποδείξεων έρχεται να προστεθεί σε διάφορες άλλες αποφάσεις που, από τη στιγμή που η κρίση έπληξε την Ελλάδα, οι κυβερνήσεις έλαβαν, προκειμένου να δώσουν στους φορολογούμενους κίνητρα να συγκεντρώνουν αποδείξεις. Υπενθυμίζεται ότι μία από τις πρώτες που έλαβε η κυβέρνηση Παπανδρέου, αμέσως μετά το ξέσπασμα της κρίσης στην Ελλάδα, ήταν να συνδέσει το αφορολόγητο –τότε– των 12.000 ευρώ με τη συγκέντρωση αποδείξεων από τους φορολογούμενους, καθώς τους καλούσε να το καλύψουν μέσω της συλλογής αποδείξεων από κάθε τους συναλλαγή. Βασικός στόχος του μέτρου της συλλογής αποδείξεων ήταν η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής στο επίπεδο των πωλήσεων και των υπηρεσιών (ελεύθεροι επαγγελματίες, γιατροί, τεχνίτες, αλλά και καταστήματα εστίασης κ.λπ.), ωστόσο, παρά το γεγονός ότι οι φορολογούμενοι έκαναν το χρέος τους και συγκέντρωσαν τις απαραίτητες αποδείξεις –ενίοτε, δε, και περισσότερες απ’ όσες χρειάζονταν για να καλύψουν το αφορολόγητο–, το μέτρο δεν φάνηκε να αποδίδει τα αναμενόμενα: αντιθέτως, μάλιστα, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Γ.Γ. Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών, από την εκκαθάριση του 2010 προέκυψε ότι σχεδόν το 80% των φορολογούμενων όχι μόνο δεν επιβαρύνθηκε περισσότερο, παρά τις αυξήσεις σε ορισμένους φόρους, αλλά είτε πλήρωσε τα ίδια με το 2009 είτε, ακόμα περισσότερο, είχε επιστροφή φόρου, καθώς συγκέντρωσε περισσότερες αποδείξεις από το αφορολόγητο και είχε μπόνους. Συνολικά, υπολογίζεται ότι τα έσοδα του κράτους από το φόρο εισοδήματος του 2010 ήταν λιγότερα σε σχέση με το 2009 κατά σχεδόν 600 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα ο Ε. Βενιζέλος, που αντικατέστησε τον Γ. Παπακωνσταντίνου στο υπουργείο Οικονομικών, να επιχειρήσει να ανακόψει το φαινόμενο. Πριν, δε, από την οριστικοποίηση του φορολογικού νομοσχεδίου που ψηφίστηκε την περασμένη Παρασκευή, είχαν διαρρεύσει πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών που ήθελαν το επιτελείο να καταργεί κάθε φορολογικό κίνητρο για τη συγκέντρωση αποδείξεων από τους φορολογούμενους, προτού καταλήξει στη ρύθμιση που ψηφίστηκε από τη Βουλή.

 

 

«Αυτόνομα» τα ενοίκια

 

Ένα ζήτημα που ενδιαφέρει πολλούς φορολογούμενους αφορά στη φορολόγηση εισοδημάτων από ενοίκια. Όπως, λοιπόν, προβλέπει το νέο φορολογικό, τα ενοίκια αποκτούν τη δική τους κλίμακα φορολόγησης και θα φορολογούνται με συντελεστές 10% και 33%. Συγκεκριμένα, η φορολόγηση των εισοδημάτων από ενοίκια θα γίνεται με συντελεστή 10% για εισόδημα έως 12.000 ευρώ το χρόνο και 33% για εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ. Χαμένοι από το νέο σύστημα των ενοικίων είναι οι ιδιοκτήτες ακινήτων που δεν έχουν άλλα εισοδήματα, αφού χάνουν το αφορολόγητο των 5.000 και στο εξής θα φορολογούνται από το πρώτο ευρώ, ενώ μισθωτοί και συνταξιούχοι που συμπληρώνουν το εισόδημά τους από ενοίκια, φαίνεται ότι θα ωφεληθούν –έστω και λίγο– από το νέο αυτό μέτρο.

 

http://www.citypress.gr/index.html?action=article&;article=112641

more posts vipnews
More Politics / Sports / Various
Search