Στην εκτίμηση ότι η φετινή φοροκαταιγίδα θα δημιουργήσει μια νέα γενιά φορολογούμενων με ληξιπρόθεσμα χρέη προχωρά η F.S. επικαλούμενη στοιχεία του υπ.Οικονομικών, τα οποία δείχνουν ότι 2 στους 3 φορολογούμενους καλούνται φέτος να πληρώσουν υπέρογκα ποσά φόρων, παρά τη σημαντική μείωση των δηλωθέντων εισοδημάτων τους.
Σύμφωνα με την F.S., υπολογίζεται ότι περίπου 2 εκατομμύρια άτομα δεν θα μπορέσουν να εξοφλήσουν τις φετινές τους οφειλές προς την εφορία, τη στιγμή που ήδη οι οφειλέτες του Δημοσίου υπερβαίνουν το 1 εκατομμύριο και οι ανείσπρακτες οφειλές έχουν εκτιναχθεί σε επίπεδα άνω των 45 δισ. ευρώ.
Στο υπουργείο Οικονομικών δεν κρύβουν την ανησυχία τους, καθώς εκτιμούν ότι φέτος τα ληξιπρόθεσμα χρέη θα καταγράψουν νέο άλμα, με δεδομένο ότι τα εκκαθαριστικά του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων θα είναι τόσο φουσκωμένα από τους νέους φόρους, που πολλοί φορολογούμενοι δεν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν το νέο κύμα φόρων που θα ξεσπάσει και θα δηλώσουν άτυπη στάση πληρωμών προς το Δημόσιο.
Επιπλέον, πολλοί φορολογούμενοι δεν θα μπορέσουν να εξοφλήσουν ούτε τους φόρους ακίνητης περιουσίας της περιόδου 2010-2011, που παρέμειναν επί τόσο καιρό ανείσπρακτοι και θα επιβληθούν τώρα μαζί με τα νέα «χαράτσια» του 2012.
Μάλιστα, στους 1 εκατομμύριο και πλέον οφειλέτες έρχονται να προστεθούν 500.000 ιδιοκτήτες ακινήτων που δεν πλήρωσαν το Ειδικό Τέλος Ακινήτων που επιβάλλεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. Οι εφορίες ήδη έχουν λάβει εντολή να τους εντοπίσουν και να ξεκινήσουν τις διαδικασίες για να εισπράξουν τα ποσά από το τέλος ακινήτων.
Τα νομοθετήματα του τελευταίου τριμήνου του προηγούμενου έτους ευθύνονται για το γεγονός ότι 2 στους 3 φορολογουμένους παραλαμβάνουν φέτος χρεωστικά εκκαθαριστικά σημειώματα, ενώ πέρυσι οι παραλήπτες χρεωστικών σημειωμάτων ήταν μόλις 2 στους 10.
Αυτό σημαίνει ότι πάρα πολλοί φορολογούμενοι οι οποίοι πέρυσι είχαν επιστροφή φόρου φέτος υποχρεώνονται να πληρώσουν επιπλέον φόρο με την εκκαθάριση της δήλωσής τους.
Αναλυτικά, οι αλλαγές που ευθύνονται για τον επιπλέον φόρο είναι οι εξής:
• Μείωση του βασικού αφορολόγητου ορίου εισοδήματος από τα 12.000 στα 5.000 ευρώ. Μάλιστα η τελευταία μείωση της προηγούμενης χρονιάς, από τα 8.000 στα 5.000 ευρώ, δεν πρόλαβε να περάσει καν από τα λογιστήρια των επιχειρήσεων και να γίνει η παρακράτηση φόρου, με αποτέλεσμα να προκύπτει ένας ακόμα επιπλέον φόρος.
• Περικοπές στα αφορολόγητα όρια εισοδήματος όσων έχουν παιδιά, των τριτέκνων και των πολυτέκνων κατά 10.000-11.500 ευρώ.
• Μείωση ακόμα και στο αφορολόγητο ποσό για τους αναπήρους
• Αυξήσεις στους συντελεστές φόρου για τα χαμηλά και τα μεσαία εισοδήματα.
• Αυξήσεις-φωτιά, κατά 33%-70%, στα τεκμήρια για κατοικίες και Ι.Χ. αυτοκίνητα.
• Περικοπές στις εκπτώσεις δαπανών για ενοίκια, φροντιστήρια, στεγαστικά δάνεια, ασφαλιστικές εισφορές και ιατρική περίθαλψη.
• Ένταξη δύο ακόμη χαρατσιών στο φετινό εκκαθαριστικό του φόρου εισοδήματος.
Πολλά από τα φετινά εκκαθαριστικά περιλαμβάνουν, εκτός από το φόρο για τα εισοδήματα του 2011, την ειδική εισφορά αλληλεγγύης, η οποία επιβάλλεται σε όσους εμφανίζουν για το 2011 ατομικό εισόδημα μεγαλύτερο των 12.000 ευρώ, και το τέλος επιτηδεύματος, το οποίο ανέρχεται σε 400-500 ευρώ και επιβαρύνει όσους άσκησαν πέρυσι ατομική επιχείρηση ή ελευθέριο επάγγελμα.





