Συνέντευξη στη Στέλλα Παπαδάκη
O Daniel Verstraete ή Danver, όπως τον αποκαλούν στον διεθνή εικαστικό χώρο, είναι ένας καλλιτέχνης που ασκεί τη γλυπτική στο μάρμαρο, το οποίο συλλέγει από τα βουνά, που βρίσκονται γύρω από τα αρχαία και μυθικά μαρμάρινα λατομεία της Πάρου. Λάτρης της Ελλάδας, έφθασε στο νησί πριν από εννέα χρόνια και γοητεύτηκε από την ομορφιά του, έτσι αγόρασε ένα σπίτι στη Πάρο, όπου έκανε το εργαστήριό του. Με έμπνευση από την ομορφιά του ελληνικού τοπίου άρχισε να λαξεύει το μάρμαρο. Από το 2010 εκθέτει τα γλυπτά του που τα συνοδεύει με ακρυλικά έργα ζωγραφικής σε καμβά, στη Γαλλία. Φέτος τα έργα του ήρθαν πίσω στη γενέτειρά τους την Πάρο, σε μία έκθεση που έλαβε χώρα στη Παροικία.
Στην Αθήνα, ο Γάλλος εικαστικός παρουσιάζει για πρώτη φορά το εντυπωσιακό εικαστικό του έργο, σε μια έκθεση με τίτλο “Creations Suggestives” “Υπαινικτικές δημιουργίες”, που οργανώθηκε με πρωτοβουλία της Art Appel Gallery στο Κολωνάκι, σε συνεργασία με το Studio 625 της Πάρου.
Με αφορμή την έκθεση του, συναντηθήκαμε με τον γνωστό εικαστικό, ο οποίος μας μίλησε για την αγάπη του για την Ελλάδα και τις δημιουργίες του, έργα εμπνευσμένα από την ελληνική γη και την ιστορία.
Κύριε Vestraete πότε ξεκίνησε η αγάπη σας για την Τέχνη και με ποια αφορμή;
Ξεκίνησα πριν 40 χρόνια να ζωγραφίζω αρχικώς με κηρομπογιές και αργότερα με λάδι. Ήμουν δικηγόρος στο επάγγελμα και η ζωγραφική ήταν η αγάπη μου, το χόμπι μου κατά τον ελεύθερό μου χρόνο, έτσι μέσα σε μια υπεραπασχολημένη εργασιακή καθημερινότητα δεν είχα ποτέ τον χρόνο, να εκθέσω την δουλειά μου.
Πριν από δώδεκα χρόνια άρχισα να δουλεύω με ακρυλικά χρώματα και να κάνω τα γλυπτά μου από μάρμαρο, το οποίο ανακάλυψα όταν πρωτοήρθα το 2009, στη Πάρο. Έχω αγοράσει ένα σπίτι στα νότια του νησιού κι εκεί άρχισα να λαξεύω το μάρμαρο. Έκτοτε δεν σταμάτησα να δουλεύω πάνω σε αυτό το εκπληκτικό υλικό, είτε είμαι στην Ελλάδα, είτε στη Γαλλία. Συγχρόνως συνέχισα να δουλεύω και τα ζωγραφικά μου έργα. Το 2010 έκανα τις πρώτες μου εκθέσεις στη Γαλλία και σιγά σιγά εγκατέλειψα το επάγγελμα του δικηγόρου κι αφιερώθηκα στην τέχνη.
Πώς εξελίχθηκε η τέχνη σας με την πάροδο των χρόνων;
Έχει εξελιχθεί πάρα πολύ. Πριν από 10 χρόνια έως και πριν από τρία ακόμη, ήταν πιο επιθετική και πολύχρωμη. Εκείνη την περίοδο ζωγράφιζα περισσότερους από εκατό πίνακες. Τα τελευταία χρόνια έχω αλλάξει την τεχνική μου, δουλεύω με ακρυλικά χρώματα πάνω σε καμβά, προσθέτοντας μια ποικιλία υλικών όπως γάζα, λινάτσα, εφημερίδες ή χαρτόνι. Δημιουργώ τρισδιάστατα έργα, με σκιάσεις και ως χρώμα επικρατεί το λευκό. Στη έκθεση που παρουσιάζω στην Art Appel Gallery, εκθέτω τρία αντιπροσωπευτικά έργα αυτού του τρόπου δουλειάς.
Επίσης οι τόνοι των χρωμάτων μου είναι πλέον περισσότερο γήινοι. Έχω πολλούς τέτοιους πίνακες στη συγκεκριμένη δουλειά μου. Μου αρέσουν πολύ αυτά τα έργα, βρίσκω ότι έχουν απόλυτη αρμονία με το φυσικό περιβάλλον της Ελλάδας και ειδικότερα της Πάρου, απ΄όπου προέρχεται και το μάρμαρο που χρησιμοποιώ στα γλυπτά μου.
Η έκθεση που παρουσιάζεται στην Art Appel Gallery, είναι η πρώτη σας στην Αθήνα; Γιατί επιλέξατε να την ονομάσετε με τον τίτλο “Creations Suggestives” “Υπαινικτικές δημιουργίες”;
Είναι η δεύτερη που κάνω στην Ελλάδα, καθώς η πρώτη μου παρουσιάστηκε τον Αύγουστο του 2019, στην Πάρο. Της έδωσα αυτό το όνομα, διότι αποδίδει πλήρως το γεγονός ότι η δουλειά μου δεν είναι ούτε απόλυτα αφηρημένη, ούτε απόλυτα παραστατική. Εδώ και 10 χρόνια την αποκαλώ” Figuratif…Relative”, διότι κοιτώντας ένα γλυπτό ή ένα ζωγραφικό μου έργο δεν αντιλαμβάνεσαι ότι προσπαθώ να απεικονίσω κάτι ή κάποιον. Επιθυμώ ο καθένας να το αντιληφθεί και να το “μεταφράσει”, όπως αισθάνεται επηρεασμένος από τις συνθήκες που βρίσκεται, τον χαρακτήρα του, τα συναισθήματα του και την αισθητική του αντίληψη. Οι αντιδράσεις του κοινού μου σε κάθε έκθεση μου το επιβεβαιώνουν, ο καθένας τους μου εκφράζει τη προσωπική οπτική του για την δουλειά μου και αυτό μου αρέσει πολύ. Είναι απλώς υπέροχο να ακούς τα συναισθήματα που προκαλείς σε κάποιον βλέποντας το έργο που έφτιαξες με τα χέρια σου να το ερμηνεύει κάποιος με τον δικό του τρόπο!
Πως ένας Γάλλος καλλιτέχνης επέλεξε ως πηγή έμπνευσης του την Ελλάδα και την Ελληνική ιστορία;
Δεν επέλεξα την Ελλάδα και την Ελληνική ιστορία ως πηγή έμπνευσης. Η Ελλάδα, η ελληνική γη με τα μοναδικά τοπία της, η μυθολογία και η ιστορία της μου επιβλήθηκαν με ένα τρόπο που δεν έγινε από εμένα αντιληπτός, πολιόρκησαν το μυαλό και καθοδήγησαν τα χέρια μου. Δεν προσπάθησα να δημιουργήσω έργα εμπνευσμένα από την Ελλάδα, απλώς συνέβηκε με ένα φυσικό τρόπο και ποτέ δεν μου “βγήκε” κάτι άλλο. Είναι ολοφάνερο πως όταν βρίσκομαι στο νησί μου και δουλεύω αντικρίζοντας την θάλασσα, έχοντας ολόγυρα μου το συγκεκριμένο φυσικό περιβάλλον της Πάρου, δεν θα μπορούσε παρά να με κυριαρχήσει η μοναδική του ατμόσφαιρα που για μένα είναι μαγευτική.
Γιατί επιλέξατε το μάρμαρο για να δημιουργήσετε τα γλυπτά σας και ποια είναι η πρόκληση του να δουλεύει κάποιος με ένα τέτοιο υλικό; Περιγράψτε μου τη διαδικασία που ακολουθείτε για να ολοκληρώσετε ένα έργο σας;
Το μάρμαρο είναι ένα μαγικό, ευπροσάρμοστο υλικό, δύσκολο να το επεξεργαστείς, τόσο σκληρό, όσο και εύθραυστο! Ειδικά το λευκό μάρμαρο της Πάρου. Σχετικά με τη διαδικασία της δημιουργίας ενός γλυπτού, ακολουθώ την εξής διαδρομή. Αφού έχω συλλέξει τον μαρμάρινο όγκο που χρειάζομαι από τα βουνά, γύρω από τα αρχαία μαρμάρινα λατομεία του νησιού, ξεκινάω την περιπέτεια να βρω τα σχήματα που κρύβονται μέσα του. Παραμένοντας χρόνια στη φύση οι όγκοι αυτοί καλύπτονται από ορυκτά που κρύβουν την πραγματική τους μορφή, τα ελαττώματά τους αλλά και την ομορφιά τους. Πρέπει λοιπόν σιγά σιγά να απαλλαγώ από το πέτρινο περίβλημα, να φέρω το έργο στο φως λίγο λίγο ,να αναδείξω τη μορφή που είναι κρυμμένη εκεί. Μπορεί να δουλεύω 5- 6 εβδομάδες, με το χέρι και με εργαλεία όμοια με εκείνα που χρησιμοποιούσαν στην Αρχαία Ελλάδα, μέχρι να φθάσω στη τελική του μορφή, μια μορφή που μπορεί να είναι τελείως διαφορετική από αυτό που φαντάστηκα στην αρχή.
Συνήθως σε μία έκθεσή σας συνδυάζεται τα γλυπτά σας με ζωγραφικά έργα;
Αρχικά, ποτέ δεν συνδύαζα τα γλυπτά μου με τα ζωγραφικά μου, καθώς τα έργα της πρώτης περιόδου δεν έδεναν με την αισθητική των γλυπτών μου. Σήμερα θεωρώ ότι τα ζωγραφικά μου έργα είναι το ιδανικό περιβάλλον για να “σταθούν” τα γλυπτά μου. Αποπνέουν μια απόλυτα συνταιριασμένη ατμόσφαιρα που εκφράζει ότι με εμπνέει από την Ελλάδα.
Έχετε μελλοντικά σχέδια στα “σκαριά”;
Στην πραγματικότητα δεν θεωρώ ότι είμαι ένας καλλιτέχνης, αλλά ένας “εργάτης” της τέχνης, ο οποίος μέσα από την ματιά των άλλων μετατρέπεται σε καλλιτέχνη. Όταν εκθέτω τα έργα μου, στην ουσία ταπεινά υποβάλλω την δημιουργία μου στην αίσθηση που οι άλλοι παίρνουν από αυτήν και μου την εκφράζουν, όταν συνομιλώ μαζί τους. Έτσι το μέλλον για μένα είναι απλώς να συνεχίσω να σμιλεύω το μάρμαρο, να συνεχίζω να ζωγραφίζω και να συνεχίζω να παρουσιάζω την δουλειά μου στο κοινό, διότι μόνο μέσα από τα μάτια των άλλων βιώνω την καλλιτεχνική μου υπόσταση.
Φωτογραφίες: Aris Roupinas
- ΑRT APPEL GALLERY
Νεοφύτου Βάμβα 5, 106 74 Κολωνάκι Αθήνα
Τηλ: 211 11 540 30, Kιν: 6908 788 267
E-mail: [email protected],
Facebook: Art Appel Gallery
Instagram: @appel.gallery,
Ώρες Λειτουργίας:
Τρίτη έως Παρασκευή 14:00 – 20:30, Σάββατο 11:00 – 15:00
Κυριακή κλειστά, Δευτέρα κατόπιν ραντεβού - Διάρκεια έκθεσης : μέχρι 7 Δεκεμβρίου 2019