Home Arts / Cine / Theater

«Μαγιάτικα ρόδινα ανθέμια»: Η νέα έκθεση του Κώστα Ευαγγελάτου

ΚΩΣΤΑΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, ΓΑΛΑΖΙΟ ΡΟΔΟ, ΑΚΡΥΛΙΚΟ
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

«Μαγιάτικα ρόδινα ανθέμια του Κώστα Ευαγγελάτου», λέγεται η νέα έκθεση του γνωστού καλλιτέχνη στο ART STUDIO EST-LA CHAMBRE.

Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό, ωστόσο είναι απαραίτητη η χρήση μάσκας και η τήρηση αποστάσεων. Η γκαλερί βρίσκεται Πρατίνου 87 και Αντίνορος, πίσω από την Εθνική Πινακοθήκη.

Για την έκθεση έγραψε η ιστορικός τέχνης Ευαγγελίας Νάκα σε κείμενό της με τίτλο: «Προσωπογραφία του ρόδου».

«Η ζωγραφική σειρά των ρόδων του Κώστα Ευαγγελάτου εκτείνεται  σε μεγάλο χρονικό εύρος. Έχοντας την απαρχή της στην πρώιμη δημιουργική περίοδο του καλλιτέχνη. Η συνέχεια, όμως, αυτής της θεματικής από τις αρχές του 2017 μέχρι σήμερα, σηματοδοτεί τη ρηξικέλευθη ανανέωσή της. Καθώς και μία καινοφανή επεξεργασία της ανθογραφίας στην Iστορία της Τέχνης εν γένει.

Παρά την εξαιρετικά πλούσια συμβολοποίηση του θέματος στην τέχνη και του τριαντάφυλλου καθ΄εαυτού, το πρώτιστο ενδιαφέρον μας εδώ έλκουν οι περίτεχνες μορφικές σχέσεις. Και η αμετάφραστη σε όρους συμβολισμού φυσιογνωμία τους.

Η ιδιαιτερότητα της τελευταίας στοιχειοθετείται με την εμφανή διάκρισή της από την παραδοσιακή χρήση του τριαντάφυλλου στην Ιστορία της Τέχνης. Το οποίο εμφανίζεται κατά κόρον υπό το είδος της νεκράς φύσης. Ενώ αντιθέτως εδώ η αναπαράστασή τους θα μπορούσε να παραπέμπει σε οτιδήποτε άλλο εκτός από νεκρά φύση.

Το τριαντάφυλλο πρωταγωνιστεί στη σύνθεση, εν είδει προσωπογραφίας υποσκελίζοντας κάθε παραπληρωματικό -εκ των πραγμάτων- στοιχείο.

Και εκδιπλώνοντας από έργο σε έργο κάθε ανεπαίσθητη ή λανθάνουσα ιδιότητα του. Οι παραλλαγές και οι μεταμορφώσεις του ρόδου στα έργα της σειράς διαπνέονται από ευφάνταστο μορφικό και τεχνικό πλούτο, υφολογική πυκνότητα και ευρύτητα συμβολικών αναφορών.

Οι αναρίθμητες εκδοχές του θέματος και της σύνθεσης προσδίσουν, ενδεχομένως, στο τριαντάφυλλο, ως πρωταγωνιστή της σειράς, τα χαρακτηρολογικά στοιχεία ενός φετίχ. Βλέπουμε ρόδα που ενσωματώνουν pop στοιχεία σε έντονη χρωματική κλίμακα.

Ρόδα που αναδύονται μέσα από ένα ακαθόριστο περιβάλλον βιομορφικών συμβόλων (ένζυμα, κύτταρα, μικροοργανισμοί). Ρόδα που αναφύονται σε ένα υδάτινο χώρο, ρόδα που φύονται σ’ ένα συμπαντικό φόντο ή σε ένα περιβάλλον μεταφυσικών ή και μυστικιστικών προδιαγραφών. Όλα εναλλάσσοντας αρμονικά ζωγραφικότητα, αφαιρετικότητα και  εκλεπτυσμένη διακοσμητικότητα.

Άλλα ξεπροβάλλουν από ένα πουαντιγιστικό ή ντιβιζιονιστικό φόντο, άλλα αφομοιώνονται πλήρως σε αυτό ενώ άλλα συμπερικλείουν σωματογραφικά στοιχεία.

Οι τεχνικές και τα σχήματα παρουσιάζουν, επίσης, έντονη ποικιλία. Ακουαρέλες, τέμπερες, μονοτυπίες και συνδυασμοί μεθόδων. Καθώς και συνθέσεις που ανάγονται σε χαρακτικές οπτικές εμπλουτίζονται από τις παραλλαγές των σχημάτων του πίνακα. Που μπορεί να είναι από κυκλικός μέχρι πολυγωνικός και ακαθόριστος.

Ο καλλιτέχνης διαχειρίζεται το τριαντάφυλλο σαν ένα διαρκώς αναπλαθόμενο μοτίβο το οποίο, όμως, ενεργοποιείται ζωτικά. Και το οποίο ενσαρκώνεται σε φυσικά περιβάλλοντα και διαλύεται ξανά μέσα στη διαστολή της μορφής του, λειτουργώντας σαν οιονεί μεταβατικό «αντικείμενο».

Σ’ ένα από τα ποιήματα του Rainer Maria Rilke για τα τριαντάφυλλα, τα οποία ενέπνευσαν δημιουργικά τη συνέχεια αυτής της ζωγραφικής σειράς, ο ποιητής γράφει: «Σε βλέπω, ρόδο, μισάνοιχτο βιβλίο, που περιέχει τόσες σελίδες λεπτομερούς ευτυχίας που δεν θα διαβάσουμε ποτέ. Βιβλίο-μάγος». Υπό αυτό το πρίσμα και τα ζωγραφικά τριαντάφυλλα της σειράς, φαίνεται να υποστηρίζουν μία τέτοια αναγνωστική προσέγγιση. Ενός οργανικού, αρχέτυπου τριαντάφυλλου. Που μέσα από τις αέναες μορφικές μεταπλάσεις του αναδεικνύει τον πλούτο της συμβολικής του κληρονομιάς…

Ο Κώστας Ευαγγελάτος χωρίς να αποσιωπά τη μυθολογία τους. Υπερβαίνει την παραδοσιακή εμμονή του συμβολισμού και επαναπροσφέρει στα τριαντάφυλλα την μορφική τους καθαρότητα και αυταξία, μέσα από τη δημιουργία δομών.

Που σύμφωνα με την εύστοχη διατύπωση του Roger Eliot Fry, είναι «συνεπείς, αυτόνομες και ολοκληρωμένες». Αναδεικνύοντας την έμψυχη, δονούμενη προσωπογραφική τους παρουσία και την οργανική τους αφύπνιση. Δημιουργεί την πιο εύγλωττη ανθογραφία και την πιο εκρηκτική σειρά ζωγραφικών έργων της μακροχρόνιας δημιουργικής του πορείας.

more posts vipnews
More Arts / Cine / Theater