Ένα δυσαναπλήρωτο κενό στο χώρο της Έβδομης Τέχνης αφήνει πίσω του ο Θόδωρος Αγγελόπουλος ο οποίος υπέκυψε τελικώς στα τραύματά του έπειτα από πολύωρη μάχη που έδωσε στην μονάδα εντατικής ιδιωτικού νοσοκομείου. Εκεί είχε μεταφερθεί το βράδυ της Τρίτης, έχοντας τραυματιστεί σοβαρά σε τροχαίο ατύχημα.
Τον Θόδωρο Αγγελόπουλο παρέσυρε μοτοσικλέτα στην περιφερειακή οδό Δραπετσώνας, στο ρεύμα προς Κερατσίνι.
Ο σκηνοθέτης βρισκόταν στο σημείο για το γύρισμα της τελευταίας ταινίας του “Η άλλη θάλασσα” και τη στιγμή που διέσχιζε το οδόστρωμα παρασύρθηκε από ιδιωτική μοτοσικλέτα, την οποία οδηγούσε σύμφωνα με πληροφορίες, ειδικός φρουρός που βρισκόταν εκτός υπηρεσίας.
Στο πλευρό του βρέθηκε από την πρώτη στιγμή η σύζυγός του. Ο σκηνοθέτης έδωσε μάχη στη μονάδα εντατικής θεραπείας ιδιωτικού νοσοκομείου στην περιοχή του Φαλήρου, έχοντας υποστεί βαριές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, αλλά δυστυχώς δεν τα κατάφερε και κατέληξε σε ηλικία 77 ετών.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παντελής Καψής με την αναγγελία του θανάτου του κορυφαίου Έλληνα σκηνοθέτη δήλωσε: «Όλοι πενθούμε για τον μεγάλο Έλληνα που με το έργο του τίμησε την πατρίδα μας».
Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ίσως ο πιο γνωστός έλληνας κινηματογραφιστής στο εξωτερικό, γεννήθηκε στις 27 Απριλίου 1935 στην Αθήνα όπου και πέρασε τα παιδικά του χρόνια.
Το 1961 μετέβη στη Γαλλία όπου σπούδασε φιλοσοφία και κινηματογραφική τέχνη. Από το 1964, όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, ασχολήθηκε αρχικά με την κριτική και αργότερα με την σκηνοθεσία.
Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του ήταν η «Αναπαράσταση» (1970) που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης και σε ξένα φεστιβάλ.
Τη δεκαετία του 1970 σκηνοθέτησε μερικές από τις πιο γνωστές ταινίες του: τις «Μέρες του ‘36» (1972), τον πολυβραβευμένο «Θίασο» (1974) και τους «Κυνηγούς» (1977). Ο «Μεγαλέξαντρος» το 1980 απέσπασε το Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία.
Ακολούθησαν το «Ταξίδι στα Κύθηρα» (1984), ο «Μελισσοκόμος» (1986) και το «Τοπίο στην Ομίχλη» (1988) και το «Μετέωρο βήμα του Πελαργού» (1991), όλες πολυβραβευμένες στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το 1995 «Το βλέμμα του Οδυσσέα» κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στις Κάννες ενώ τρία χρόνια αργότερα, το 1998, το Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες κέρδισε η «Μία αιωνιότητα και μία ημέρα».
Το 2004 παρουσίασε το πρώτο μέρος της τριλογίας που ετοίμαζε, το «Λιβάδι που δακρύζει».
ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
1968 “Εκπομπή” μικρού μήκους
1970 “Αναπαράσταση”
Βραβείο καλύτερης ξένης ταινίας στο Φεστιβάλ του Hyeres (1971),
Βραβείο Georges Sadoul (1971)
1972 “Μέρες του ’36 “
Βραβείο FIPRESCI Βερολίνο 1973
1975 “Ο Θίασος”
Βραβείο FIPRESCI, Διεθνές Φεστιβάλ Καννών 1975,
Βραβείο Interfilm Βερολίνο “Forum” 1975,
Βραβείο καλύτερης ταινίας της χρονιάς, British Film Institute 1976,
Βραβείο Καλύτερης ταινίας στον κόσμο για τη δεκαετία 1970-80, Ένωση Κριτικών
Ιταλίας,
Μία από τις καλύτερες ταινίες της ιστορίας του κινηματογράφου, FIPRESCI,
Καλύτερη ταινία της χρονιάς, Grand Prix για τις τέχνες, Ιαπωνία,
Βραβείο Golden Age, Βρυξέλλες 1976
1977 ” Οι κυνηγοί”
Βραβείο καλύτερης ταινίας Golden Hugo, Σικάγο 1978
1980 “Μεγαλέξανδρος”
Βραβείο Χρυσό Λιοντάρι και FIPRESCI, Βενετία 1980
1981 “Ένα χωριό, ένας χωριάτης” ντοκιμαντέρ
1983 “Αθήνα, επιστροφή στην Ακρόπολη” τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ
1984 “Ταξίδι στα Κύθηρα”
1986 “Ο μελισσοκόμος”
1988 “Toπίο στην ομίχλη”
1991 “Το μετέωρο βήμα του πελαργού”
Cinema Lumiere, Μπολόνια (Ιταλία), Μάρτιος – Απρίλιος 2002,
Φεστιβάλ Σίδνεϊ (Αυστραλία), Ιούνιος 2003
1995 ” Το βλέμμα του Οδυσσέα”
Ειδικό Βραβείο Κριτικής Επιτροπής, Διεθνές Φεστιβάλ Καννών 1995
FIPRESCI Βραβείο της Διεθνούς Ενωσης Κριτικών, Διεθνές Φεστιβάλ Καννών 1995,
Felix των Κριτικών ταινίας της χρονιάς, 1995
1998 ” Μια αιωνιότητα και μια μέρα”
Χρυσός Φοίνικας στο Διεθνές Φεστιβάλ Καννών, 1998
2004 “Το λιβάδι που δακρύζει”
2008 “Η σκόνη του χρόνου”